Museum+

Vraaggericht werken met het onderwijs zou geweldig zijn: de leerkracht en icc-er weten als geen ander wat er goed is voor de leerlingen, wat hun belevingswereld is en hoe een bezoek aan het museum aansluit bij het curriculum van de school.

Een klein bezwaar is wel dat een museumbezoek geen corebusiness is van het onderwijs: er zijn zoveel andere zaken te doen en te ontwikkelen. Dus blijft het vraaggericht werken een soort afvinklijstje: de educator ‘bedenkt’ een aantal behoeften waaruit gekozen kan worden door de leerkracht. Eigenlijk is vraaggericht verkapt aanbodgestuurd: wij zenden en u kiest. We moeten door, tenslotte. En daarbij: een museum kan niet 1001 programma’s ontwikkelen.

Het gefluft-team onderzocht samen met de educatoren van de Utrechtse Musea hoe de kwaliteit van een schoolbezoek kan worden verhoogd en daarmee: hoe een museumbezoek niet een ‘uitje’ maar een daadwerkelijk onderdeel kan zijn van het curriculum. Daarvoor hebben zij allereerst de term ‘vraaggericht’ veranderd in ‘dialooggestuurd’. De educatoren hebben per slot hun expertise op het gebied van educatie, de kennis van de collectie en het verhaal van het museum. Daarbij hebben zij onderzocht, samen met een focusgroep van icc-ers, hoe het bezoek zo ingericht kan worden dat het aansluit bij het curriculum van de klas. Als laatste is gekeken naar de wens om 21e eeuwse vaardigheden, creativiteitsontwikkeling en onderzoekend en ontdekkend leren in het programma in te passen: dat is ‘Museum+’ geworden.

In de dialoog met de icc-er/leerkracht onderzoekt de educator wat de vraag vanuit het thema vanuit de klas is die bij de collectie, het verhaal van het museum of de tentoonstelling past. Samen met de leerkracht ontwerpt de educator de hoofdvraag voor het bezoek aan het museum. De hoofdvraag is specifiek geformuleerd voor deze groep en wordt de ‘rode draad’ van het museumbezoek. De educator vult deze rode draad in door minimaal twee objecten te kiezen uit de collectie. De I ASK getrainde museumdocent (zie ‘Voor iedere ‘jas’ een ‘kapstok’ Of: hoe kun je kinderen actief stimuleren zich open te stellen voor nieuwe kennis, ervaringen en denkbeelden? in Kunstzone 1 2017) kan deze gekozen objecten vervolgens flexibel inzetten en aanvullen met andere objecten die aansluiten op de hoofdvraag en onderwerpen die de leerlingen aandragen. Bekijk het Museum+ aanbod op cultuurenschoolutrecht.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s